اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

محدثین بزرگ و ولایت علی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

و اما فن حدیث. در این فن نیز موضوع استدلال، بهمان وتیره که در علم تاریخ بیان شد بى کم و کاست وارد است. زیرا : محدث. نیز بهر جانب و هر دسته از حدیث با توسعه که در دامنه آن وجود دارد توجه نماید. روایات صحیحه و مسندى خواهد یافت که مشعر بر این مزیت و تقدم براى ولى دین "على علیه السلام" میباشد بطورى که هر طبقه از طبقه قبل از خود این حدیث را دریافت نموده تا دور منتهى میشود بطبقه صحابه یعنى آنان که خود حضور داشته و و این خبر را از منبع وحى صلى الله علیه و آله شنیده اند : و در این اینکه طبقات متعدده روات فاصله طولانى تشکیل داده اند، همان نورانیت خیره کننده این واقعه باقى و احساس میشود : با چنین کیفیت اگر محدث از ذکر چنین حدیثى "که تا این حد از اهمیت و عظمت را واجد است" اهمال یا غفلت نماید از ایفاء حق امت اسلامى کاسته و مسلمین را از یک قسمت زیاد حقایق پاکیزه که پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله از گنجینه وسیع مواهب و احسان خود بملت اسلام روا داشته و عنایت فرموده محروم و بى نصیب نموده، و از راه یافتن بشاهراه روشنى که پیغمبرشان راهنمائى فرموده است امت اسلامى را باز داشته است.

"اکنون نام جمله از محدثین بزرگ. آنها که واقعه"

"غدیر خم را حدیث نموده اند :"  

1 - پیشواى مذهب شافعى - ابو عبد الله محمد بن ادریس شافعى "وفات 204" - طبق مذکور در " النهایه " ابن اثیر

2 - پیشواى مذهب حنبلى - احمد بن حنبل "متوفى 241" در "مسند" و "مناقب"

3 - ابن ماجه "متوفى 273" در "سنن"

4 - ترمذى "متوفى 279" در "صحیح" خود

5 - نسائى "متوفى 303" در "خصایص"

6 - ابویعلى موصلى "متوفى 307" در "مسند" خود

7 - بغوى "متوفى 317" در "مصابیح السنه"

8 - دولابى "متوفى 320" در "الکنى و الاسماء"

9 - طحاوى "متوفى 321" در "مشکل الاثار"

10 - حاکم "متوفى 405" در "مستدرک"

11 - ابن المغازلى شافعى "متوفى 483" در "مناقب"

12 - ابن منده اصفهانى "متوفى 512" در تالیف خود بطرق متعدده

13 - خطیب خوارزمى "متوفى 568" در "مناقب" و در "مقتل ابى عبد الله الحسین علیه السلام"

14 - گنجى "متوفى 658" در "کفایت الطالب"

15 - محب الدین طبرى "متوفى 694" در "الریاض النضره" و "ذخایر العقبى"

16- حموینى "متوفى 722" در "فراید السمطین"

17 - ذهبى "متوفى 748" در "تلخیص"

18 - هیثمى "متوفى 807" در "مجمع الزواید"

19 - جزرى "متوفى 830" در "اسنى المطالب"

20 - ابو العباس قسطلانى "متوفى 923" در "المواهب اللدنیه"

21 - متقى هندى "متوفى 975" در "کنز العمال"

22 - هروى قارى "متوفى 1014" در "المرقاه فى شرح المشکات"

23 - تاج الدین مناوى متوفى 1031" در "کنوز الحقایق فى حدیث خیر الخلایق" و "فیض القدیر"

24 - شیخانى قادرى - در "الصراط السوى فى مناقب آل النبى صلى الله علیه و آله"

25 - باکثیر مکى "متوفى 1047" در "وسیله المال فى مناقب الال"

26 - ابو عبد الله زرقانى مالکى "متوفى 1122" در "شرح المواهب"

27 - ابن حمزه دمشقى حنفى در "البیان و التعریف"

- و غیر اینها از محدثین -

اینهم از لحاظ فن حدیث. 

 

الغدیر ، ج1

نظرات 1 + ارسال نظر
سلمان 14 فروردین 1390 ساعت 04:37 http://salmanmohammadi.blogsky.com

سلام. در این روزگار بی دینی این همه انرژی برای دین برایم خوشحال کننده است. برایت از خدای منان آرزوی توفیق میکنم. اما نمیدانم چرا به موضوعی پرداخته ای که در جبهة دینداران تفرقه می افکند؟ به نظر شما آیا الآن که دین و دینداری از هر طرف آماج شبهات مردافکن واقع شده، این تفرقه به نفع شیهه افکنان تمام نخواهد شد؟؟؟!!
در هر حال خدا همة ما را خودش هدایت کند بمحمدٍ و آله صلوات الله علیهم اجمعین

سلام علیکم. با آروزی موفقیت برای شما عزیز. لازم است به عرض برسانیم اصلا قصد تفرقه افکنی در کار نیست بلکه برعکس منظورمان وحدت آفرینی ست زیراکه مولا علی علیه السلام بزرگترین دلیل وحدت و مودت است. هرکه از روی انصاف و تحقیق به مطالب این وب نگاه بیاندازد خواهد دید که ما فقط درخصوص عقاید شیعه و تشیع صحبت داریم و به هیچ مذهب و قومی نه قصد جسارت داریم و نه تا بحال جسارت کرده ایم. اما بفرمان خداوند همیشه باید از حق گفت و از حق دفاع کرد و رفع شبهه کرد. یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد