اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

مناظره قسمت دوم

بسم الله الرحمن الرحیم


ادامه از قبل

علی عبدالله [شیعه اثنی عشری]

نیازی نیست که حتماً آیه ای توصیه کرده باشد چرا که التماس دعا و طلب دعا از مردم را همه علمای اسلام بلامانع دانسته اند.

در روایات اسلامی سفارش کرده اند، نخست برای حاجت دیگران دعا کنید، سپس برای حاجت خود. من که برای شما دعا می کنم یعنی شفاعت می کنم و این همان شفاعت خواستن است. ما به ولیّ خدا می گوییم برای ما طلب مغفرت کن و بهشت طلب کن، جالب است که این امر به سفارش قرآن است. آنجا که فرمود:

 ... وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا(النساء/64)  ؛ و اگر آنها هنگامی که به خود ستم کردند، پیش تو می آمدند و از خدا آمرزش می خواستند و پیامبر نیز برای آنان طلب آمرزش می کرد، قطعاً خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند - نساء/64 .


بن شریح [وهابی]

طلب دعا و شفاعت از رسول خدا، در حال حیات شرک نیست ولی بعد از مرگ آنها شرک اکبر است.

کاتب عثمان طه (مورخ و نویسنده، حنفی):

جناب بن شریح شما یک اشتباه معمولی را شرک بزرگ می دانید و طرف را در زمره مشرکان قلمداد می کنید. زیرا شما هم اکنون اعتراف کردید که اصل شفاعت خواهی جایز است. بنابر این گناه کسی که از رسول خدا یا دیگر اولیاء طلب شفاعت می کند این است که فرقی بین زنده و مرده نگذاشته است. حداکثر باید او را ارشاد کنید که مردگان در قیامت زنده می شوند و الآن زنده نیستند و شفاعت خواهی از آنان فایده ای ندارد چون نمی شنوند. اما شما او را مشرک و نجس معرفی می کنید!!


دکتر عبدالصمد [شافعی]:

آقای کابت عثمان چه کسی گفته که مردگان نمی شنوند مگر شما به حیات برزخی اعتقاد ندارید، حیات برزخی اعتقاد شافعی و حنفی هم هست.

آقایان! اگر با قرآن و سنت ثابت شود که انسان بعد از مرگ به عالم برزخ منتقل می شود و بهتر از دنیا آگاه و شنوا می گردد و شرایط زنده بودن آنها در برزخ بهتر از زنده بودنشان در دنیاست، آیا باز هم خواهید گفت درخواست از صالحان شرک است. اگر شفاعت خواهی شرک باشد، چه از مرده و چه از زنده، به هر حال شرک است و اگر شرک نباشد، چه در حال حیات یا پس از مرگ شرک نخواهد بود.  ...

منبع: حق با کیست؟ جلد2، ص8-7


ادامه دارد...

وصی رسول الله

بسم الله الرحمن الرحیم


از مسند احمد بن حنبل به سندی که به سلمان منتهی می گردد نقل می شود که سلمان گفت:  ای رسول خدا هر پیغمبری برای خود وصیی داشته است ، وصیّ تو کیست؟ پیامبر فرمود: 

ای سلمان بگو ببینم وصی برادم موسی که بود؟  گفتم: یوشع بن نون بود فرمود: چرا؟  گفتم چون یوشع عالم ترین بنی اسرائیل بود .  فرمود:

فَانَّ وَصیی وَ وارثی و مَن ...

پس وصی و وارث من و آن کس که قرضم را ادء کند و به وعده هایم وفا نماید، علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.


طرائف (تألیف ابن طاووس) ، ص 68

جانشین پیامبر

بسم الله الرحمن الرحیم


احمد بن حنبل (بزرگ اهل سنت ) در مسند به سند خود روایت کرده است که وقتی که آیه « و انذر عشیرتک الاقربین » نازل شد پیامبر اهل بیت خود را که سی نفر مرد بودند، جمع کرد سه روز خوردند و آشامیدند پیامبر به ایشان گفت: « مَن یَضمُنَ عَنّی دَینی وَ .... کیست که قرض و وعده های مرا ضمانت کند، در نتیجه جانشین من گردد و بامن در بهشت باشد؟ مردی که راوی اسم او را نبرده گفت: ای رسول خدا آیا کسی را پیدا می کنی که قبول کند؟ »

دیگری گفت: که از اهلبیتش می پرسد پس از آن علی علیه السلام گفت:  من یا رسول الله

پیامبر فرمود:  توئی . (المسند جلد 1، ص111 ط مصر)

و همچنین احمد بن حنبل این روایت را به طریق دیگر نیز نقل کرده است و نیز فقیه ابن مغازلی.


منبع: طرائف ، ص 67

مناظره قسمت اول

بسم الله الرحمن الرحیم


شروع مناظره

شفاعت، معیار شرک و توحید، زیارت اهل قبور ...


علی عبدالله [شیعه اثنی عشری]: به هر حال جناب بن شریح طبق پیشنهاد جناب دکتر عبدالصمد، ایراداتی که بر شفاعت دارند و آن را شرک اکبر معرفی می کنند، مطرح کنند.


بن شریح [وهابی]: ما چند تا قاعده داریم که از روی آن می گوییم شفاعت خواستن از اولیاء شرک و غلط است. یکی این که هر فعلی که فقط در توان خداست، خواستن آن فعل از غیر خدا، شرک است و شفاعت منحصراً فعل خداوند است. در قیامت هم که سخن از شفاعت پیامبر است، به این صورت است که بگوییم خدایا پیامبر را در قیامت شفیع ما قرار بده، بندگان صالح و یا فرشتگان را شفیع ما قرار بده و باید بدانیم که درخواست شفاعت از خود آنها شرک اکبر است. 

ابن تیمیه گفته است: اگر کسی بگوید، از پیامبر به جهت نزدیکیش به خدا میخواهم تا شفیع من باشد، این از عقاید مشرکان است.


علی عبدالله [شیعه اثنی عشری]: شما گفتید چون شفاعت فقط درحوزه قدرت خداست، پس شفاعت خواستن از غیر خدا شرک اکبر است. من از شما می پرسم شفاعت کردن مهم تر است یا احیاء مردگان؟


بن شریح[وهابی]: البته احیاـء مردگان منظور چیست؟


علی عبدالله: مگر نه این است که به تصریح قرآن کریم عیسی علیه السلام، همان کار را انجام می داد یعنی مردگان را زنده می کرد؟


عمر عبدالوافی [وهابی]: عیسی علیه السلام که به خودی خود این کار را نمی کرد. اگر در قرائت قرآن دقت می کردی می دیدی که عیسی علیه السلام به اذن خدا مرده را زنده می کرد. پس در واقع خداوند به دست عیسی مرده را زنده می کرده است. 


علی عبدالله: آفرین برتو! می خواستم از دهان خودتان بشنوم. وقتی چنین فعلی با اذن خدا قابل واگذاری به غیر است و با توحید منافاتی ندارد، شفاعت نیز به اذن خدا می تواند به غیر واگذار شود و چون شفاعت به «اذن الله» است عین توحید می باشد. شفاعت خواستن از اولیا یعنی به ولی خدا می گوییم، خداوند که به تو این اذن را داده است، ما را هم برخوردار کن.

همین قرآن است که می فرماید: « من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه ؛ چه کسی می تواند در حضور او شفاعت کند مگر به اذن او - بقره/ 255 » و  «و لا یشفعون الا لمن ارتضی : و جز برای کسی که خدا رضایت دهد شفاعت نمی کنند - انبیاء /28-».


دکتر عبدالصمد [شافعی]:   اینها درست، ولی آیا در قرآن آیه ای داریم که توصیه به شفاعت خواهی کرده باشد؟ 

منبع: حق با کیست؟ ، جلد2 ، ص 7-5


...  ادامه دارد لطفاً پیگیری بفرمائید.

شیعیان ما

بسم الله الرحمن الرحیم


ابوذر گفت: رسول خدا صل الله علیه و آله را دیدم که دست بر دوش علی بن ابی طالب علیه السلام نهاد و فرمود:

ای علی، هر کس ما را دوست بدارد، عرب است و هر کس کینه ما را داشته باشد، جفاکار است. شیعیان (شیعیان واقعی به شرط تقوی و پیروی از معصومین) ما از خانواده های اصیل و از خاندان شرافت و بزرگواری و حلال زاده اند. جز ما و شیعیان ما کسی بر کیش ابراهیم نیست و سایر مردم از آن بیزارند. همانان خداوند، فرشتگانی دارد که گناهان شیعیان ما را از بین می برند؛ آنگونه که تیشه، ساختمان را ویران می کند. 


منبع: فضائل الشیعة ، حدیث نهم ، ص37

یاران امام زمان

بسم الله الرحمن الرحیم


حضرت علی علیه السلام:


(یاوران مهدی علیه السلام) فقط از خدا می هراسند، شهادت را می طلبند و همواره آرزو دارند که در راه خدا کشته شوند.

خورشید کعبه نقل از الملاحم و الفتن ، ص 52

زینت معصومین

بسم الله الرحمن الرحیم


امام حسن عسگری علیه السلام:


پارسایی و تقوای الهی را پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما.

خورشید کعبه نقل از بحار ج78 ، ص 372

السابقون السابقون

بسم الله الرحمن الرحیم


فقیه شافعی ابن مغازلی در تفسیر آیه شریفه « السابقون السابقون » از ابن عباس روایت کرده است که گفت:

 « سبقَ یوشَعِ ....  سبقت گرفت یوشع بن نون به سوی موسی و صاحب یس به سوی عیسی و سبقت گرفت علی بن ابیطالب امیرمؤمنان به سوی محمد صل الله علیه و اله. (ابن مغازلی، المناقب، ص320)


منبع: طرائف ، ص64

ورع و پرهیز

بسم الله الرحمن الرحیم


عمران گفت: امام صادق علیه السلام فرمود:

روزی من و پدرم به مسجد پیامبر رفتیم. در آنجا با گروهی از یاران پدرم، که بین قبر رسول خدا صل الله علیه و اله و منبر آن حضرت [نشسته] بودند، برخوردیم. پدرم به آنها نزدیک شد و سلام کرد و فرمود:

 به خدا سوگند، من بوی شما و ارواح شما را دوست دارم. پس با ورع و پرهیز از گناه و کوشش در کار خیر، ما (آل محمد صل الله علیه و اله) را در این دوستی یاری کنید و بدانید که ولایت ما جز با ورع و کوشش در کار خیر به دست نمی آید. هر کدام از شما که از جماعتی پیروی می کند، باید مانند آنها رفتار کند. شما شیعه خدا و یاوران او هستید. شما سبقت گیرندگان اول و آخر هستید. در دنیا به سوی محبت ما پیشی گرفته اید و در آخرت به سوی بهشت سبقت می گیرید. ...


منبع: فضائل الشیعة ، حدیث هشتم ، ص33

عالین

بسم الله الرحمن الرحیم


ابوسعید خدری گفت: در خدمت رسول خدا صل الله علیه و اله نشسته بودیم که مردی نزد آن حضرت آمد و گفت: ای رسول خدا، در مورد کلام خداوند خطاب به شیطان که فرموده:

« آیا تکبر کردی یا از برترین ها بودی؟ » برایم توضیح بده تا مشخص شود « عالین » چه کسانی هستند که از ملائکه هم برترند؟ 

پیامبر فرمود: 

من و علی فاطمه و حسن و حسین علیه السلام، دو هزارسال قبل از آن که خداوند آدم ابوالبشر را بیافریند، در سراپرده عرش، تسبیح خدا را می گفتیم و ملائکه به سبب تسبیح ما، تسبیح خدا را می گفتند. هنگامی که خداوند حضرت آدم را آفرید، به فرشتگان فرمان داد او را سجده کنند؛ ولی به ما امر نفرمود که سجده نماییم. پس فرشتگان، همگی سجده کردند به جز ابلیس که سرکشی نمود  سجده نکرد و خداوند به او فرمود: « آیا تکبر کردی یا از عالین (برترین ها ) هستی؟»  و مقصود از «عالین» ، همین پنج نفر بودند که اسامی آنها در سراپرده عرض نوشته شده بود. پس ما باب [رحمت] خداییم که از طریق آن، [به خلایق نعمت] می دهد و به سبب ما هدایت یافتگان هدایت می یابند. هر کس ما را دوست بدارد، خدا او را دوست می دارد و در بهشت جای می دهد و هر کس نسبت به ما بغض و کینه داشته باشد، خداوند او را دشمن می دارد و در آتش جهنم جای می دهد. و ما را دوست نمی دارد، مگر کسی که حلال زاده باشد.


فضائل الشیعة ، حدیث هفتم ، ص 31

اول نفر

بسم الله الرحمن الرحیم


احمدبن حنبل در مسند خود از عبدالله بن عباس روایت کرده که گفت: « اِنَّ علیاً اولُ مَن اَسلَمَ » نخستین کسی که اسلام آورد علی بود. 

این روایت را احمدبن حنبل به چند طریق دیگر نیز نقل کرده است و همچنین ابن مغازلی در کتاب « المناقب » و ثعلبی در تفسیرش نقل کرده اند.

و همچنین احمد بن حنبل در مسند خود از زید بن ارقم نقل کرده که گفت: نخستین کسی که با رسول خدا نماز خواند علی بن ابیطالب است.

و نیز احمد بن حنبل در مسند خود روایت کرده است که : علی علیه السلام با پیامبر هفت سال نماز گزارد و پیش از آنکه با او کسی نماز بخواند.

و نیز فقیه شافعی ابن مغازلی از ابوایوب انصاری روایت کرده که گفت: قال رسول الله: صلَّت المَلائکةُ ...

پیامبر صل الله علیه و آله فرمود: ملائکه هفت سال بر من و علی صلوات فرستادند به جهت آنکه نماز نکرد با من کسی جز علی (علیه السلام)

... ثعلبی در تفسیر خود روایت کرده است که:

اول مردی که به پیامبر صل الله علیه و آله ایمان آورد علی بن ابیطالب علیه السلام بود.


منبع: طرائف ، ص 65

مرگ جاهلیت

بسم الله الرحمن الرحیم


زیدبن ثابت گفت: رسول خدا صل الله علیه و اله فرمود:

هرکس علی را در زمان حیات آن حضرت و بعد از وفاتش دوست بدارد، خداوند عزوجل، تا زمانی که خورشید طلوع و غروب می کند، برای او ایمنی [از عذاب] و [ثبات] ایمان می نویسد و هر کس در زمان حیات علی علیه السلام و یا بعد از وفاتش نسبت به آن حضرت بغض و کینه ورزد، به مرگ جاهلیت خواهد مرد و همه کردار و رفتارش، حسابرسی می شود. 


منبع : فضائل الشیعة ، حدیث پنجم ، ص29

نوری نزد خدا

بسم الله الرحمن الرحیم


احمد بن حنبل (از بزرگان اهل سنت) در مسند خود  از « زاذان » و او از « سلمان » روایت کرده که گفت: شنیدم از حبیب خود رسول خدا صل الله علیه و آله که فرمود:

« کنتُ انا وَ عَلیٌّ نورا ...

من و علی نوری بودیم نزد خدای عزوجل، پیش از آنکه آدم را خلق کند به چهارده هزار سال همینکه خدای عزوجل آدم را بیافرید این نور را دو قسمت کرد یک جزء من شدم و جزئی دیگر علی


این روایت در کتاب « الفردوس » ابن شیرویه دیلمی نیز روایت شده است.


منبع: طرائف ، ص 60 - 59

محبت اهل بیت

بسم الله الرحمن الرحیم


اسماعیل بن مسلم از امام صادق علیه السلام از پدران گرامی آن حضرت نقل کرد که رسول خداصل الله علیه و آله فرمود:

ثابت قدم ترین شما در صراط، کسی است که اهل بیت مرا بیشتر دوست می دارد. 

منبع: فضائل الشیعة ، حدیث سوم ص25