اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

دلهای مومنین شیفته محبت علی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم


ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا.

"سوره مریم آیه 96"

ترجمه: آنان که ایمان آوردند وکردارى شایسته انجام دادند بزودى پروردگار بر ایشان دوستى و محبت قرار خواهد داد.

ابو اسحق ثعلبى باسنادش از برا بن عازب روایت کرده که گوید: رسول خدا بعلى بن ابیطالب فرمود:

اى على بگو اللهم اجعل لى عندک عهدا واجعل لى فى صدور المومنین موده.

خداوندا براى من در پیشگاه خودت عهدى قرار ده و در دلهاى مومنین دوستى و محبتى براى من جایگزین فرما.

بعد که على مرتضى این دعا را خواند. این آیه نازل شد: ان الذین آمنوا... این روایت را نیز عده زیادى از دانشمندان اسلامى نقل کرده اند از جمله:

1- ابوالمظفر سبط ابن جوزى حنفى در " تذکره " ص 1. این روایت را نقل کرده و گوید روایت شده از ابن عباس که: این دوستى را خداوند براى على در دلهاى مومنین قرار داده است2.- در جلد نهم مجمع الزواید ص 125 از ابن عباس روایت کند که وى گوید: در باره على بن ابیطالب "ع" این آیه نازل شد:


ان الذین آمنوا و آنگاه گوید: یعنى محبتى در دلهاى مومنین "این قسمت در چاپ دوم زیاد شده است".

3- خطیب خوارزمى در " مناقب " ص 188 حدیث ابن عباس را روایت کرده و بعد از آن با اسنادى که ذکر کرده از قول على بن ابیطالب نقل کند که آنحضرت فرمود: مردى بمن رسید و گفت اى على من تو را بخاطر خدا دوست دارم. من بخدمت پیامبر آمدم و گفتم یا رسول الله مردى بمن این چنین گفت حضرت فرمود: اى على شاید تو در باره او کار خوبى انجام داده اى گفتم: یا رسول الله من هیچ خدمتى باو نکرده ام.

پیامبر فرمود: سپاس پروردگارا که دلهاى مومنین را شیفته محبت و دوستى تو نمود.

در این هنگام این آیه نازل شد: ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات...

4- صدر الحفاظ گنجى در الکفایه ص 121 نیز این روایت را آورده است.

5--محب الدین طبرى در " ریاض " ص 2.7 در باره این آیه از طریق حافظ سلفى از ابن حنفیه نقل کند که او گفت: مومنى نبود مگر اینکه دوستى على و خاندانش را در دل داشت.

6- حموئى در " فرائد " در باب چهاردهم از طریق واحدى با دو سند از ابن عباس نقل کرده است.

7- سیوطى در در المنثور جلد چهارم ص 287 از طریق حافظ ابن مردویه و دیلمى از برا و از طریق طبرانى و ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده است.

8- قسطلانى در " المواهب " جلد هفتم ص 14 از طریق نقاش. 9 - شبلنجى در " نور الابصار " ص 112 از نقاش و آنچه که قبلا از ابن حنفیه نقل کردیم او نیز متذکر شده است.

1.- حضرمى در " رشفه الصادى " ص 25.


منبع: الغدیر ، ج 3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد