اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

اهل تشیع و اهل سنت

شناخت امامان معصوم علیهم السلام و تشیع

امامان بعد از رسول

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

اسامى دوازده نفر در مکتب خلفا

الف - امام جوینى‏(39) از عبد الله بن عباس روایت کند که گفت: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: انا سید النبین و على بن ابى طالب سید الوصیین، و ان اوصیائى بعدى اثنا عشر، اولهم على بن ابى طالب و آخرهم المهدى من آقاى پیامبران و على بن ابى طالب آقاى اوصیاست، همانا اوصیاى پس من دوازده نفرند، اولینشان على بن ابى طالب و آخرینشان مهدى است.

ب - امام جوینى باز هم به سند خود از ابن عباس روایت کند که گفت: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:

همانا خلفاى من و اوصیایم و حجتهاى خدا بر مردم پس از من دوازده نفرند، اولینشان برادرم و آخرینشان فرزندم خواهد بود. گفته شد: اى رسول خدا! برادر شما کیست ؟ فرمود: على بن ابى طالب. گفته شد: فرزند شما کیست ؟ فرمود: آن مهدى است. کسى که زمین را پر از عدل و داد مى‏کند همان گونه که از ظلم و ستم انباشته شده است. قسم به آن که مرا بشارتگر و بیم دهنده بر حق فرستاده، اگر از دنیا باقى نماند مگر یک روز، خداوند این روز را آنقدر طولانى کند تا فرزند من مهدى در آن خروج کند و روح خدا عیسى بن مریم فرود آید و در پس او نماز بگزارد و زمین از نور پروردگارش روشن گردد، و فرمانروائى اش مشرق و مغرب را فراگیرد.

ج - جوینى باز هم به سند خود روایت کند که راوى گفت: شنیدم رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) مى‏فرمود: انا و على و الحسن و الحسین و تسعه من ولد الحسین مطهرون معصومون. من و على و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین پاکیزگان و معصومانیم‏(40).

سیاست حاکم بر مکتب خلفا در طى قرون بر آن بود که امثال اینگونه احادیث را از دسترس ابناى امت اسلامى بدور داشته و بر آنها پرده پوشاند. و راستى را که بخش عظیم پیروان این مکتب در این راه، جهاد شایانى کردند، و ما نمونه هائى از آن را در بحث و بررسى از اقدامات مکتب خلفا با نصوص سنت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) که مخالفت دیدگاهشان بود در معالم المدرستین آوردیم. و چون در این بحث مجالى براى آوردن آن احادیث نداریم، تنها روایاتى را مى‏آوریم که به معرفى امامان دوازده گانه پرداخته است. روایاتى از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) که در آنها متواترا به اسامى ایشان اشاره و تصریح شده است.   

منبع: امامان این امت دوازده نفرند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد